Blog

vijftig tinten

Dit weekend las ik het tweede deel van Guus Kuijers De Bijbel voor ongelovigen. In zijn hervertelling van verhalen uit Exodus tot en met Rechters komen een paar expliciete seksscènes voor, want ja, de bijbel, vooral in het eerste testament, is verre van preuts. De liefde en de lagen der lusten worden niet verzwegen, bijvoorbeeld in de geschiedenis van Simson.

Hieronder een fragment uit het boek van Kuijer, waarin hij één bijbelvers, Rechters 14: 16, uitspint tot een heuse dialoog tussen Simson en zijn vrouw (die bij Kuijer de naam Abilene krijgt, maar in de Bijbel anoniem blijft):bouquet

” ‘Je houdt niet van me,’ jammerde Abilene. ‘Het lijkt wel of je een hekel aan me hebt.’
Simson schudde heftig met zijn hoofd omdat hij zijn oren niet kon geloven en de woorden die hij had gehoord eruit wilde schudden. Maar de woorden bleven hardnekkig prikken in zijn hoofd, waardoor hij begreep dat ze werkelijk waren gezegd.
‘Hoe kun je dat nou zeggen?’ vroeg hij. ‘Ik wilde je toch in mijn armen nemen?’
‘O ja!’ riep Abilene snikkend. ‘Dat wel! Je wilt mijn lichaam, zoals alle mannen mijn lichaam willen, je wilt je lusten op me botvieren, maar je respecteert me niet!’
Simson zuchtte diep omdat hij zich tevergeefs een voorstelling probeerde te maken van het verwijt dat hem werd gemaakt.
‘Je praat niet met me, je vertelt me niets, je deelt je gevoelens niet met me, omdat je op me neerkjikt, daarom.’ Ze kwam overeind, omhelsde hem snikkend en drukte haar boezem tegen zijn blote borst, waardoor er zich bij Simson opnieuw iets begon te roeren.
‘Je hebt mijn stadsgenoten een raadsel opgegeven, maar mij, je eigen vrouw, heb je niet eens de oplossing verteld, je houdt al je geheimen voor je.’ Ze kuste hem vol op de mond en nam zijn geslacht in haar hand om te laten merken dat ze wanhopig naar houvast zocht.
Hij merkte het en gunde het haar van harte. Hij kreeg er zelfs een warm gevoel bij. Hij nam zo respectvol mogelijk haar borsten in zijn handen en keek aandacht naar haar lieftallige tepels. ‘Maar liefje,’ zie hij met een stem die schor was van de liefde: ‘Die heb ik zelfs niet aan mijn eigen vader en moeder verteld, waarom zou ik hem dan aan jou verklappen?’
‘Omdat ik het ben,’ fluisterde Abilene in zijn oor, ‘de vrouw die naar je hunkert, maar die zich niet kan geven aan een man die alles voor haar verzwijgt” 
(p. 236 en 237).

De kracht van de bijbelse verhalen is dat ze veel te raden over laten. Waar de literator dat met zijn fantasie aanvult en invult, wordt het meteen minder overtuigend. Het is als met het verschil tussen erotiek en porno. Porno is wat het is, maar in de erotiek is het juist het verhulde en gesuggereerde dat voor de spanning en de opwinding zorgt.
Daarom, met alle waardering voor Kuijers poging de verhalen in te kleuren, blijf ik de voorkeur geven aan het origineel.
Lees hier mijn recensie.

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply